Heb ik een Identity & Access Management oplossing nodig?

Wanneer zijn er voordelen te behalen?

Alle aandacht voor security van afgelopen jaren heeft ook de aandacht voor Identity & Access Management (IAM) vergroot. Bedrijven die nog nooit van het bestaan van IAM hebben gehoord worden wakker geschud. Moet ik hier ook iets mee? In deze blog vertel ik wanneer een IAM proces en/of mogelijk een IAM product u kan helpen.

Allereerst is het belangrijk om alles in perspectief te bekijken. IAM is een investering voor uw bedrijf, is hier een business case voor? Kan het geld terug verdiend worden door een tijdsbesparing of bijvoorbeeld door het dichten van een security risico? Er zijn vele functionaliteiten mogelijk binnen IAM, wat is relevant en wat levert voldoende op? Om als klein bedrijf alle mogelijke IAM functionaliteiten te wensen is haast niet realistisch.

Een aantal punten die aangeven dat u mogelijk IAM kan gebruiken zijn:

  • Er wordt nu erg veel (te veel?) tijd besteed aan het handmatig opvoeren van digitale gebruikersaccounts in uw organisatie.
  • Er worden veel menselijke fouten gemaakt bij het opvoeren van gebruikersaccounts waardoor deze foutief blijven bestaan en gebruikers niet kunnen inloggen in de juiste systemen of waardoor vaak nieuwe accounts aangemaakt dienen te worden.
  • U wenst inzicht in wie waar toegang toe heeft en heeft gehad. Nu heeft u totaal geen controle hierover en kunt u mogelijk niet voldoen aan wetgeving en/of audits.
  • Het duurt nu lang voordat een nieuwe medewerker digitaal aan het werk kan. Bijvoorbeeld een pc/laptop ontbreekt, hij heeft nog geen inlog account, de juiste rechten ontbreken.
  • Toegangsrechten worden zonder controle uitgegeven.
  • Als een medewerker uw bedrijf verlaat staat zijn account soms nog enige of zelfs lange tijd open. Dit is een security risico voor uw bedrijf.
  • Accounts blijven onnodig openstaan na uitdiensttreding waardoor u teveel licentie kosten betaald voor applicaties waar deze actieve accounts nog meegeteld worden.
  • Het resetten van wachtwoorden neemt (te) veel tijd van de helpdesk in beslag. Deze tijd zouden ze nuttiger kunnen besteden.
  • U heeft een aantal cloud applicaties en een aantal applicaties die nog lokaal staan. Het toevoegen van gebruikers aan deze applicaties gaat handmatig en het beheer over de applicaties is verspreid. Dit proces is arbeidsintensief en inspelen op veranderingen gaat trager.

Zitten er herkenbare situaties tussen? Ik kom graag bij u langs om van u te horen hoe u zaken nu ingeregeld heeft en daarbij te bepalen waar de risico’s maar ook juist de kansen en mogelijkheden liggen. Benieuwd? Neem contact met mij op!

Karin_van_der_Meer_IonIT

Karin van der Meer

088-3320369

karin.vdmeer@ionit.nl